مقالات

  • تایپوگرافی در پوستر

تایپوگرافی یا نویسه‌نگاری ، هنر و فن حروف‌چینی (حروف‌نگاری) برای نمایش زبان است. واژه تایپو گرافی تا قبل از اختراعات صنعت چاپ وجود نداشت و در قرن پانزدهم با اختراع چاپ و رواج حروف متحرک سربی ، تایپوگرافی معنا پیدا کرد. طراحان حروف می دانستند که حروف علاوه بر آنکه معنایی را منتقل کنند باید از نظرشکل ظاهری و چگونگی توزیع نازکی و ضخامت و راوابط سطوح مثبت و منفی و عمود ها و منحنیها زیبا باشند و فقط خوانایی کافی نیست. تایپوگرافی از اینجا شکل گرفت.

 

  • پوستر : Basel School of Design
    طراح : konstantin eremenko
    سال نشر : ۲۰۱۴ میلادی

 

  • پوستر : نصب هرگونه پوستر آزاد است
    (نمایشگاه تجربی)
    طراح : علیرضا عسکری فر
    سال نشر : ۱۳۹۲ هجری شمسی

 

  • پوستر : نمایشگاه گروهی نقاشی ، بدنه
    طراح : رضا عابدینی
    سال نشر : ۲۰۰۴ میلادی

  • نکات مهم در طراحی پوستر فیلم

اگر برای فیلمی تبلیغات نشده باشد ، شاید شما هیچ وقت آن را نبینید! حالا چه این فیلم را اسکورسیزی ساخته باشد چه بقال سر کوچه‌تان!! یکی از موثرترین راه‌های بازاریابی فیلم ها پوستر است.

ساده ترین فرمولی که در طراحی پوستر سینمایی خوب است بدانید ، این است که مخاطب را به چالش بیندازید ، و پوستری طراحی کنید که عابرین پیاده ، لحظه ای توقف کنند و به پوستر شما خیره شوند و بعد هم در این فکر باشند که فیلم رو ببینند.

  • تهیه و تنظیم : نوید اچگان

 

پوستر فیلم : My Week With Marilyn

تهیه وتنظیم: نوید اچگان

 

پوستر فیلم : The Godtather

تهیه وتنظیم: نوید اچگان

 

پوستر فیلم : The Lobster

تهیه وتنظیم: نوید اچگان

 

پوستر فیلم : THE EYE

تهیه وتنظیم: نوید اچگان

 

پوستر فیلم : THE BOURNE LEGACY

تهیه وتنظیم: نوید اچگان

 

پوستر فیلم : The Forest

تهیه وتنظیم: نوید اچگان

 

پوستر فیلم : ALLEGIANT

تهیه وتنظیم: نوید اچگان

 

  • پوستر سینمایی را به سه شیوه تقسیم می شود:

۱٫ شیوه آمریکایی
۲٫ شیوه لهستانی
۳٫ شیوه فرانسوی ـ ایتالیایی

پوستر سینمایی ، شیوه آمریکایی: این شیوه فقط در سینمای آمریکا دیده نمی شود و از آنجایی که از این دیدگاه با برخی فیلم های این کشور معرفی و مطرح شده، بیشتر به نام خوانده می شود. طراحی پوستر بر این اساس، متکی بربازیگر است و پلان اصلی و نخست پوستر به چهره درشت شده بازیگر اختصاص می یابد. البته این به معنای سخیف شدن کارها، آن هم از نوع هندی نبوده بلکه بزرگنمایی چهره بازیگر، در جهت رسیدن به ایده و معنای سینمایی است. مهم هم نیست که تکنیک چگونه است، عکس ها ((کنتراست)) و ((پوسترایز)) شده باشد یا طبیعی. این مهم بود که ((بازیگر)) در پلان نخست دیده شود و او عامل معرفی یا تبلیغ فیلم باشد.

 

  • پوستر فیلم : American Sniper

 

  • پوستر فیلم : American-Psycho

 

  • پوستر فیلم : American Hero

 

  • پوستر فیلم : Captain America The First Avenger

  • پوستر به شیوه لهستانی

پوستر سینمایی ، شیوه لهستانی: در این شیوه بازیگر مهم نیست بلکه موضوع اهمیت پیدا می کن. این که در این فیلم چه کسی یا کسانی ایفای نقش می کنند، اهمیتی ندارد، مهم این است که فیلم در باره چیست؟ همین است که ایده پوستر را تشکیل می دهد. اغلب طراحان صاحب نام لهستانی با همین عینک به پوستر های سینمایی می نگریستند و تخیل و تصویر سازی ذهنی آنها به خاطر وجود افسانه ها و باورهای بومی شان این قابلیت را داشت که بتوانند این چنین بر ((موضوع)) سوار شوند. به طوری که صاحب سبک خاصی در طراحی پوستر سینمایی شدند. این شیوه منحصر به فرد کشور لهستان نماند و همه طراحی طراحانی که تحت تاثیر این سبک قرار گرفتند، از آن استفاده کردند.

 

  • پوستر فیلم : Crank

 

  • پوستر فیلم : Danton

 

  • پوستر فیلم : Z ksiegi krolow

 

  • پوستر فیلم : Blind Musician

 

  • پوستر فیلم : Man, Who Closed The City

  • پوستر به شیوه فرانسوی

پوستر سینمایی ، شیوه فرانسوی ـ ایتالیایی: در سالهای جنگ دوم جهانی، درسینمای ایتالا وفرانسه اتفاقاتی رخ داد که تا دو سه دهه بعد از آن هم ادامه داشت. در این دو کشور دو سبک مهم تاریخ سینما تجلی یافت، ((نئوریالیسم )) ایتالیا و(( موج نو)) فرانسه. این دو اشتراکات فراوانی داشتند در عین وجوه افتراق.
از جمله فصل مشترک های آنها، استفاده نکردن از بازیگران حرفه ای بود. این نگاه ها به پوستر ها منتقل شد. پوستر دیگر بازیگر یا موضوع را نشان نمی گرفت بلکه فریمی از فیلم را شکار می کرد که قابلت تبدیل شدن به پوستر را داشت، یک فریم می توانست نماینده حدود دو ساعت فیلم باشد.

 

  • پوستر فیلم : HeLL HOUSE

 

  • پوستر فیلم : Inception

 

  • پوستر فیلم : Fury

 

  • پوستر فیلم : BEGIN AGAIN

 

  • پوستر فیلم : I, DANIEL BLAKE

 

  • پوستر فیلم : SWEENEY TODD

  • پوستر به شیوه ایرانی

پوستر سینمایی ایران پیرو مکتب آمریکایی است اما باید یادآور شویم که در پوستر های آمریکایی اصول گرافیکی و تصویری رعایت می شود، ولی در پوستر سینمایی ایرانی مشکلات فروانی برای این هنر وارداتی وجود دارد و فاقد سبک خاصی می باشد و به طور نازلی تقلید صرف است.

 

  • پوستر فیلم : دربند

 

  • پوستر فیلم : فروشنده

 

  • پوستر فیلم : چه

 

  • پوستر فیلم : خشم و هیاهو

 

  • پوستر فیلم : ارادتمند

 

  • پوستر فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»

 

  • پوستر فیلم : هیس! دختر ها فریاد نمی زنند

 

  • پوستر فیلم : بدون تاریخ، بدون امضا

  • ❤️ پوستر زنده است ❤️

? «Poster is alive» ?

? پوستر های (بوگنا اوتو ویگرن) ? هنرمند لهستانی ?

? هدف از خلق این پوسترها، مطالعه و بررسی استایل دیجیتال مانند امکانات و یا محدودیت‌هایی که تکنیک وکتور دارد بوده است. ?

? پوسترهای او شاید به تاثیر از طراح دیگری بنام رومن سیسلویچ یا رائول هاسمن باشد اما پیام و بیان مشخصی را به همراه دارد. او با تاثیر از وضعیت سیاسی و اجتماعی حال حاضر کشور خود و با توجه به تجربیات شخصی و تصوراتش، این پوسترها خلق کرده است.

 

  • ❤️ پوستر زنده است ❤️ (بوگنا اوتو ویگرن)

 

  • ❤️ پوستر زنده است ❤️ (بوگنا اوتو ویگرن)

 

  • ❤️ پوستر زنده است ❤️ (بوگنا اوتو ویگرن)

 

  • ❤️ پوستر زنده است ❤️ (بوگنا اوتو ویگرن)

 

۱۰ پوستر به عنوان بهترین پوسترهای سینمای هالیوورد در سال ۲۰۱۶ برگزیده شدند.
به گزارش دکتر پوستر به نقل از وبسایت Imdb ، فهرست بهترین پوسترهای فیلم در سال ۲۰۱۶ را بر اساس نظر کاربران خود منتشر کرد.
نکته جالب توجه آنکه بیشتر پوستر های منتخب را فیلم هایی تشکیل می دهند که در سال آینده اکران می شوند.

 

  • پوستر فیلم : سکوت
    نویسنده: جی کاکس
    کارگردان: مارتین اسکورسیزی
    بازیگران: اندرو گارفیلد – آدام درایر – لیام نیسون

 

  • پوستر فیلم : کونگ (جزیره جمجمه)
    نویسنده: دن گیلوری
    کارگردان: جردن رابرتس
    بازیگران: بری لارسون – تام هادلستون – توبی کیبل

 

  • پوستر فیلم : دانکرک
    نویسنده و کارگردان: کریستوفر نولان
    بازیگران: تام هاردی، سیلیان مرفی، مارک رایلنس

 

  • پوستر فیلم : ورود
    نویسنده:اریک هسیرر
    کارگردان: دنیس ویلانوا
    بازیگران: امی آدامز – فارست ویتاکر – جرمی رنر

 

  • پوستر فیلم : لوگان
    نویسنده: مایکل گرین
    کارگردان: جیمز من گولد
    بازیگران: هیو جکمن – بوید هولد بروک – پاتریک استوارت

 

  • پوستر فیلم : جکی
    نویسنده: نوح اوپنهایم
    کارگردان: پابلو لارین
    بازیگران: ناتالی پورتمن – پیتر سارسگارد – گرتا گروینگ

 

  • پوستر فیلم : حصار
    نویسنده: آگوست ویلسون
    کارگردان: دنزل واشینگتون
    بازیگران: دنزل واشینگتون – ویولا دیویس – مایکتلی ویلیامسون

 

  • پوستر فیلم : ۴۰ سال با راکی
    کارگردان: دِرِک وِین جانسون
    بازیگران: سیلوستر استالونه – جان جِی اویلدسون

 

  • پوستر فیلم : پدینگتون ۲
    نویسنده: مایکل بوند
    کارگردان: پائول کینگ
    بازیگران: بن ویشاو – هیو گرانت – برندان گلسو

 

  • پوستر فیلم : راه یک آدمکش ۲
    نویسنده: بیل کالج – آدام کوپر
    کارگردان: جاستین کورزل
    بازیگران: مایکل فاسبندر – ماریون کوتیلارد – جرمی آیرونز – مایکل کی ویلیامز – برندن گلیسون – آریان لابد

 

 

شعار بدهید اما خوب شعار بدهید! / نقد کوتاه پوستر فیلم THE CALL و مقایسه آن با شعارهای ایرانی
(علیرضا نصرتی)

 

  • نقد پوستر فیلم THE CALL

 

  • نویسنده:علیرضا نصرتی

داستان این فیلم مربوط به یک اپراتور مرکز تلفن ۹۱۱ در امریکاست که با یک تماس مشکوک، درگیر ماجرایی ناخواسته می شود و سعی دارد تا دختر نوجوانی را از دست یک قاتل نجات دهد، قاتلی که قبلا در زندگی خود او نیز حضور داشته است.
پوستر فیلم، ساده طراحی شده و تنها از رنگهای سفید، سیاه و قرمز در آن استفاده شده است، در نقطه طلایی بالا سمت راست چشم نگران تلفنچی قرار گرفته و در نقطه طلایی پایین سمت چپ، نام فیلم در کنار میکروفن تلفنچی نوشته شده است. بیشترین کنتراستِ تیرگی و روشنی در قسمت بالای پوستر و با تقابل رنگ سفید شعار و تیرگی موهای بازیگر اصلی بوجو آمده است، علاوه بر این، شعار فیلم با فونتی بسیار بزرگ، نوشته شده تا به خوبی دیده و خوانده شود. پوستر روی هیچ بازیگرِ خاصی تاکید نکرده، بطوری که حتی چهره بازیگر اصلی آن یعنی “هالی بری” نیز به راحتی قابل شناسایی نیست. همانطور که از نوع طراحی پوستر مشهود است، طراح پوستر تلاش کرده تا به جای تبلیغ و مانور دادن بروی چهره بازیگران، شعار فیلم را (که شعار بسیار خلاقانه ایست) در ذهن بینننده حک کند، و با استفاده از رنگها مشکی و قرمز، احساس ترس و هیجان را به بیننده منتقل کند. یک نقشه شهری، با نام خیابانها و مناطق مختلف شهر، بر روی صورت تلفنچی نقش بسته تا نمایانگر فضا و مکانی باشد که داستان فیلم در آن می گذرد.

 

  • نویسنده:علیرضا نصرتی

اما نکته مهم، خاص بودن شعاری است که در پوستر خودنمایی می کند:
” سالانه ۱۸۸ میلیون تماس با ۹۱۱ گرفته می‌شود، اما این تماس، یک تماس شخصی است”
این شعار آنقدر خوب است که بی واسطه و بدون هیچ تلاش اضافه ای، بر بیننده تاثیر می گذارد و فیلم را تبدیل به یک فیلم خاص و منحصر بفرد می کند. کافیست به رقم ۱۸۸ میلیون تماس”عمومی” فکر کنیم تا به “خاص” بودن این تماسِ “شخصی” پی ببریم. این تاکید بر خاص بودن “تماس”، خود فیلم را هم بین تمام فیلمها، منحصر بفرد جلوه می دهد.
با دقت در اینگونه شعارها یا اسلوگان ها متوجه می شویم که این شعارها کاملا منحصر بفرد بوده و نمی توانیم آنها را برای فیلم یا کالای دیگری استفاده کنیم، چون این شعارها، جملاتی عمومی و صرفا زیبا نیستند. بلکه کاملا هوشمندانه، از دلِ قصه فیلم بیرون آمده و بر تمایز و تفاوت این فیلم (محصول) با فیلمهای دیگر (محصولات دیگر) تاکید دارند. به نظر من هر محصولی، چه فیلم باشد و چه مایع ظرفشویی یا رب گوجه فرنگی، برای خود قصه ای دارد که ایدۀ اصلی و شعاری که برای تبلیغ آن در نظر می گیریم، باید از دل همین قصه بیرون بیاید.
این شعارها را با شعارهایی که در فضای تبلیغات ایران می شنویم، مقایسه کنید:
اعتماد شما، سرمایه ماست
افتخار ما، خدمت به شماست
نیاز شما، تخصص ماست
ما به فردای شما می اندیشیم
اولین و بزرگترین و مجهزترین
محصولی متفاوت
محیطی آرام و دلچسب
و …
می بینید! به راحتی می توانید این شعارها را بر روی هر کالا یا خدماتی بگذارید و هیچ اتفاقی هم نمی افتد!
و سوال اساسی این است که وقتی خود تولید کنندۀ یک محصول، قادر نیست یک شعار خاص و متفاوت! برای محصول خود خلق کند و از یک جمله معمولی و تکراری استفاده می کند، چگونه انتظار دارد که مشتریانش محصول او را خاص و منحصر بفرد بدانند؟

 

سه تئوری درباره نقد هنری پوستر وجود دارد:

۱٫ ایمیتاسیونالیسم (Imitationalism).
برخی افراد بر این باورند که هنر باید تقلیدی باشید از آنچه در دنیای واقعی دیده می‌شود.

۲٫ فرمالیسم – صورت‌گرایی (Formalism).
بعضی بر این باورند که مهم‌ترین قسمت کار هنری استفاده از اصول طراحی و عناصر هنر است. یک اثر هنری موفق است اگر بافت، رنگ، خطوط و غیره آن به درستی سازمان یافته باشند.

۳٫ اموشنالیسم – احساس گرایی (Emotionalism).
و در نهایت عده ای بر این باورند که مهم‌ترین قسمت اثر هنری حس و حالی است که هنرمند در هنگام خلق اثر داشته و آن را منتقل می‌کند.

 

  • نویسنده: نوید اچگان

یکی از اهداف (نقد) دستیابی به مبنای عقلانی برای درک هنر است.

نقد باعث پیشرفت است.

نقد یک اثر هنری (پوستر) یک فرآیند چهار مرحله‌ای است.

۱٫ توصیف
۲٫ تحلیل
۳٫ تفسیر
۴٫ قضاوت

  • ۱. توصیف
    من چه می‌بینم؟

اثر را با دقت و با توجه به همه جزییات آن مورد بررسی قرار دهید و سپس آن را با همه جزییاتی که مشاهده کرده‌اید توصیف کنید. واقع گرایانه عمل کنید و به همه آن چیزهایی می‌بینید، اشاره داشته باشید.

  • ۲. تحلیل
    کار چطور سازماندهی شده است؟

به دنبال المان‌ها و اصول به کار رفته در اثر هنری و طراحی غالب آن برگردید و درباره آن صحبت کنید.

۲.۱ ببینید هنرمند از «المان‌های هنر» چطور استفاده کرده است.

خطوط – چه با اشاره مستقیم و چه ضمنی، منحنی یا مسنقیم، و جهت حرکت آنها
شکل‌ها، فضا و فرم‌ها – آیا شکل‌ها هندسی هستند یا بدون فُرم؟ خط افق کجاست؟ نقد دید خود به عنوان بیننده را در کار پیدا کنید و بگویید در کجای کار قرار می‌گیرد.
رنگ‌ها – گرم، سرد، روشن، کدر، نرم، برجسته و غیره
ارزش رنگ – روشن: میزان بازتاب نور چقدر است، تاریک: میزان جذب نور چقدر است.
بافت – در مورد بافت هم محیط کار و سوژه اصلی بررسی کنید و میزان نرمی، زبری، براقی یا کدری آن را بررسی کنید.

۲.۲ به دنبال «اصول طراحی» بگردید.

ریتم – آیا تکرار المان‌ها یا تصاویری مشاهده می‌کنید؟
حرکت – آیا حس حرکت از کار به شما انتقال داده می‌شود؟ چشم در اطراف کار چطور گردش می‌کند؟
تعادل – رسمی یا متقارن، غیر رسمی یا غیر متقارن؟
نسبت – نسبت یک قسمت از عکس با کل عکس و یا نسبت یک قسمت با قسمت دیگر چطور است؟ آیا رابطه‌ای وجود دارد؟
تنوع – تفاوت‌ها و کنتراست‌های موجود در کار به چه صورت است؟
تاکید – کدام قسمت غالب است و کدام قسمت مغلوب؟
وحدت – آیا این کار و اثر هنری حس واحد بودن القا می‌کند؟

  • ۳. تفسیر
    چه اتفاقی در حال افتادن است؟

پاسخ به این سوال چیزی بیش از داستان‌سرایی است. همانند کاری که در ادبیات انجام می‌شود، باید بتوانید داده‌های موجود را تفسیر کنید و تعمیم دهید. باید بتوانید استعاره یا کنایه موجود در کار را دریابید. هنرمند قصد دارد چه چیزی را مخابره کند؟ از هوش، تخیل و شجاعت خود استفاده کنید و مفهوم کار را بیان کنید. این بر پایه تجربیات شخصی و مشاهدات عینی شما است. می‌توانید احساسات خود را بیان کنید که البته آنها باید از مشاهدات و دریافت‌های بصری پس از تماشای کار نشات گرفته شده باشد.

  • ۴. قضاوت
    نظر شما درباره این کار و اثر هنری چیست؟

آیا این کار از نظر بصری یکپارچی لازم را دارد؟ آیا با بیننده ارتباط برقرار می‌کند؟ درباره موفقیت و یا شکست اثر قضاوت کنید. نظر خود را بر پایه آنچه از سه مرحله قبل نتیجه گرفته‌اید بیان کنید. برای قضاوت باید با خودتان صادق باشید و بدانید چرا چنین احساسی نسبت به این اثر دارید.

دیدگاه ها

Sorry, comments are closed for this item.